Wednesday 29 August 2012

Tempat Jatuh Lagi di Kenang.

     
   Walau jauh mana pun aku pegi, walau selawa dan secantik mana pun pemandangan yang aku lihat , walau sesejuk mana pun  salji yang aku pegang .. tak ada tempat yang lebih istimewa dari  teratak ayahanda dan arwah bonda ni. Walau pun rumah ni serba kekurangan tapi penuh dengan limpahan kasih sayang..walau kami adik beradik selalu bertekak, tapi semuanya berakhir dengan gelak ketawa..tulah istimewanya ikatan kekeluargaan kan..air dicincang tak tak putus sampai bila2..dan kalau adik2 tersayang baca entry ni...ketahuilah yang kalianlah kesayanganku walaupun tak pernah aku ungkapkan dengan kata2..hehehe...
     ...tiap kali aku balik kampung, aku tak pernah miss ambil gambar teratak ni , memang setiap kali wajib aku ambil gambar..walaupun pemandangan nya sama tapi bagi aku sentimental valuenya berbeza... 


 Teratak ayahnda dan arwah bonda
    Sedih..sayu... bila bonda tiada ...tapi Allah lebih sayang padanya beribu kali kasih sayang kami padanya... 
Kami cuma mampu mengirimkan doa buatmua ibu... ..kami sangat2 merinduimu...lagi2.. bila menyambut syawal tanpa kehadiranmu...Ayah, pengorbananmu tak kan dapat kami balas sampai bila2..
   Dulu masa tahun 1995 , masa tu aku tengah tunggu SPM, rumah yang ayah bina dengan titik peluhnya terbakar , seminggu sebelum raya... habis semua barang2 kenangan ... musnah semuanya... lepas tu aku , ayah dan arwah mak seolah2 trauma.. even arwah mak, tak boleh masak sebab tak boleh tengok api ..ayah pun sama, even bau asap orang buang sampah pun boleh buat kami teringat2 pengalaman ngeri tu , masa tu adik2 kecil lagi, belum tahu apa2... .banyak kisah yang pelik melik masa tu , bomba salah pasang paipla..bomba tak percayalah .. aku pun tak tahulah...yang aku ingat , aku jatuh sebab berpijak papan patah masa nak angkat mesin basuh dengan sepupu aku..BERDEBAPPPPP..bila jatuh aku tak terus bangun..aku menangis semahu2nya masa tu sampai dah tak ada air mata ... Walau dah 17 tahun peristiwa tu berlaku...semuanya macam semalam je aku lalui....
rumah wan
   Nasib baik rumah wan (nenek) pun satu kampung....jadi, kami adik beradik menumpang rumah wan..baju2 baru pun semua wan dan mak sedara yang belikan.Sebenarnya rumah ni pun dah jadi rumah kedua kami sejak aku kecik lagi, sebab masa kecil..aku memang duduk dengan wan dan ki , dan bila dah duduk dengan mak dan ayah..tiap2 hari pun sinilah tempat kami melepak.
   Pada masa yang sama ayah buat rumah baru, tapi atas tapak rumah yang sama ...sayang gambar2 lama yang aku ambil dah tak ada sebab , hard disk rosak....., banyak gambar kenangan dalam tu.. :(
   Dan kat atas tulah rumah kesayangan aku dan adik2.. bersama memori arwah mak yang sentiasa terbayang dimata.So, tiap kali kami balik kampung..tiap kali tu jugaklah kami akan buat kenduri tahlil untuk arwah mak.Walau mak dah tak ada, tapi adik-adik mak dah jadi macam pengganti mak..terlalu rapat dengan kami adik beradik, begitu juga dengan keluarga belah ayah..semuanya cukup istimewa buat kami..dan kalu balik cuti sekolah..wajib buat dua kenduri..satu kat rumah wan..dan tahlil mak buat kat rumah ayah..memang best bila berkumpul ramai2... dan paling special bila kenduri..mesti ada sayur rebung masak air..memang favourite aku dari kecik lagi..ni rebung fresh ambil dari pokok , pas tu terus masak..memang sedappppp sangat2..kalau makan tak payah lauk lain lagi..serious!
   Yang bestnya kat halaman rumah ni, macam-macam pokok ada,ayah arwah mak memang suka berkebun...dan masa balik raya baru-baru ni, semua pokok buah-buahan sedang lebat berbunga.Kalau balik kampung, pagi-pagi memang aku akan pusing halaman rumah kami..rasa fresh dan sejukkkkk sangat..lagi2 bila nampak anak2 ayam tengah cari makanan , aku rasa macam suasana tu specialll sangat2...mungkin bagi orang lain tak de apa, tapi bagi aku..cukup istimewa...



pokok kesayangan..ngee...mesti ada yang tak tahu bunga apa warna pink tu kan..:)





besttttttt ...

       Banyak sangat memori diteratak ni, tapi aku tak boleh nak tulis, sebab bila nak tulis je..mesti teringat kat arwah mak..dan mesti menitis air mata aku...jadi biarlah semua tu tersimpan dalam kenanganku je..
       Tapi yang paling istimewa bila balik raya baru-baru ni, aku dapat lihat sunset yang paling indahhhhhhhh dari halaman teratak  kesayanganku ini.. 

         Aku  memang suka ambil gambar sunset , tapi yang ni cukup istimewa sebab ni first time aku tengok sunset yang bewarna pink..terima kasih Ya Allah sebab beri kesempatan untuk aku menghayati keindahan ciptaanmu. Sebenarnya kat dalam gambar ni tak nampak cantiknya kalau nak bnadingkan dengan keadaan yang sebenar.Nak je aku tunggu lama2 biar semuanya bertukar warna pink..tapi ..

"Makkkkkkkkkkk....makkkkkkkkkk..'
Makkkkkkkkkk......cepatlahhhh....buka posee.....
Tiba-tiba aku dengar suara merdu dan nyaring Alya dari dapur..

Sebenarnya masa ni kami baru sampai dari Damansara , sampai je terus azan, aku je yang terleka melihat indahnya ciptaan ilahi . Gambar ni aku ambil dua  hari sebelum menyambut Aidilfitri . So aku tinggalkan sunset yang indah tu berlalu pergi , sebab tak elok melewatkan berbuka puasa.. :) 
      Sama macam kehidupan kita , tak semua benda kita boleh dapat, untuk dapat sesuatu, kadang-kadang kita kena korbankan yang lain... buat hubyku yang tersayang...walau pun aku ni isteri yang degil dan suka melawan :(--- ( eh dah minta maaf masa rayakan..  :) 
tapi...ketahuilah...........................you are my luv n my everything..buat Alya n Amsyar..you are my heart n my soul..                       
                                                          adios....:)
Salam Aidilfitri buat semua......


6 comments:

  1. nk eleleh air mata baca ni kak wa..

    ReplyDelete
  2. nk meleleh air mata baca ni kak wa:((

    ReplyDelete
  3. salam aidilfitri...

    moga roh bonda di tempatkan di antara orang2 yg dikasihi Allah...

    p/s : saya rasa mcm tahu je bunga yg warna pink tu. Kalau org ganu panggil buah jambu tawi :)

    ReplyDelete
  4. Salam lebaran buat Wa sekeluarga dan juga Kemang...

    Menarik persekitaran rumah Wa ni...

    ReplyDelete
  5. salam lebaran buat Wa sekeluarga... hmmm rindu kampung halaman T_T

    ReplyDelete