Monday 12 October 2015

Our Trip to Mount Baw Baw P1

Hari ni hari ke dua di bumi kangaroo.Pagi ni aku bangun awal sebab si kecik Aca tu malam tadi tidur awal , so pukul 3 pagi dia kejut aku ajak main.Waaaaa...terpaksalah layan budak kecik tu dalam mengantuk ..siap makan-makan lagi si kecik tu .
     Oh ya ,  jam 3 pagi kat Melbourne sama dengan pukul  1 pagi  kat Malaysia.Bila dah layan dia main dan dia leka tengok kartun , aku terus je masak nasi lemak untuk kami ke Mt Baw-Baw besok.
     Senang je masak nasi lemak ..selalunya kalau gi travel, aku memang bawa santan serbuk dan sambal ikan bilis tu dah masak siap-siap kat rumah.
   Yang susahnyaaa sebab ada satu je rice cooker,periuk tulah nak masak nasi, nak masak fun fries Amsyar dan nak goreng telur .So..ambik masa lama gak nak siap.

Dah lah sejukkkkk sangat-sangat pagi tu..sungguh sejuk sampai menggigil-gigil aku.
Tapi kat sini pukul 5 dah cerah dah.Bila dah siap masak.. aku tengok jam dah pukul 4 pagi.Aku sambung tidur balik.. Sikecik tu pun dah lena tidur.Tapi sebenarnya penat semalam belum hilang lagi...sungguh !..
   Hari ni kami breakfast roti bakar dan Brahim's je.Plannya nak gerak awal,pukul 8 pagi..tapi cuaca sejuk memang buat kami malas nak meninggalkan selimut panas .Yang excitednya Alya lah....tak sabar nak main salji.Dari semalam lagi dia dah tak sabar-sabar.
     Lepas siapkan anak-anak , dan bekal nasi lemak , kami mulakan perjalanan dalam pukul 10 pagi.Cuaca cantik sangat pagi tu.Memang best bila keluar je hotel tu..kiri kanan penuh dengan pokok. bunga.Rasa fresh sangat-sangat. Sebenarnya nak ke Mt Baw-Baw ni tak masuk dalam plan kami .Dua minggu sebelum fly aku tengok ada orang pos gambar snow cam kat forum.
    Masa tu berbunga-bunga hati ..sungguh aku tak tau ada lagi salji kat Melbourne ni. Aku tanya hb..dia kata ok je kalau nak gi..tapi baju sejuk semua nak kena beli. Malam tu aku keluarkan kotak winter coat yang aku simpan masa kami gi Gulmarg dulu. Masa tu alya baru 3 tahun dan Amsyar baru setahun setengah.
     Bila try baju-baju tu..tak sangka Alya punya baju pun masih muat lagi. Aca aku pakaikan baju Amsyar..just nice . Hb aku try baju dia pun muat lagi..dan baju aku pun masih muat. Alhamdulillah....tak payah nak keluar duit lagi . Cuma ken beli gloves je nanti.
    So last minit kami tukar plan..kami decide nak gi jugaklah Mt Buller.. Lagipun si kecik Aca belum pernah main salji lagi.Tapi itenary dah bertukar jadi macam kedudukan hotel tu jauh sikitlah dari destinasi. Masa tu aku malas dah pening-pening kepala..proceed jelah.tak payah tukar tarikh hotel .
Mt Buller source..google
          Tiga hari sebelum fly aku tengok snow cam..macam dah tak banyak salji dah kat bawah-bawah Mt Buller tu.Salji dan makin mencair.Kami kena naik chairlift sampai atas baru ada salji,So rasa macam malas nak pergi pun ada masa tu.Rasa frust pun ada masa tu masa
        Rasa tak berbaloi lak nak spend duit sampai RM 600 kalau salji sikit je. Masa tu memang berbelah bagi nak gi ke tak nak .

Nak dijadikan cerita  masa aku bukak fb Mt Buller..ada pulak orang pos gambar kat Mt Baw Baw . Aku tak pernah tau pun ada tempat lain yang ada salji kat sana. Aku terus je bukak snow cam Mt Baw Baw.Seronok sangat bila tengok kat sana lagi banyak salji.

Aku cek entry fees pun lagi murah( entry fees ni kira harga untuk satu kereta ) ..lepas tu nak main salji , tak payah naik chair lift (dahlah mahal nak naik chairlift kat Mt Buller tu). , rasa berbunga-bunga hati semula sebab dapat jugak bawak budak-budak ni main salji.Terus whats up kat hb ..dia kata ok..lagi banyak salji..kita gi Mt Baw Baw .

So tukar plan lagi ,  pergi Mt Baw Baw..lagi jimat dan lagi dekat..yahooooo..

Mt Baw Baw source..google
       Sebelum bertolak ke Mt Baw Baw , singgah Coles dulu..beli strawberry dan snickers buat hilang ngantuk drive kereta.Snickers sini ada tanda halal..jangan ragu-ragu hehehe.
    Sebelum pergi aku ada emel kat pengurusan MT Baw Baw ni .Dia kata kena bayar online dan kena bawak snow chain walaupun tak payah pasang. Bab nak bayar online tu, aku dah malas dah..aku cakap ngan huby..kita redah jelah .Bab snow chain tu aku tak pasti sangat..takut gak kena saman kalau tak bawak.
Amsyar..dah lena lepas mengamok tak nak duduk kat booster seat.Air mata pun belum kering lagi hihihi

View sepanjang jalan memang cantik sangat-sangat. Sepanjang-panjang jalan tu kita boleh lihat lembu, kuda biri-biri dan bunga-bunga liar kiri dan kana jalan.

Kami isi petrol dulu kat petrol pump. Rasa macam tak caya je..isi minyak dulu baru bayar..ekekekeke...agak-agak ada tak yang isi minyak tapi terus blah macam tu je .

Sempoi je kan..

Bila nak keluar dari petrol pump tu , ada lagi satu signboard ' HAVE YOU PAID YOUR FUEL ? " ..Sungguh..... tersenyum je aku masa tu.

Dalam perjalanan,  kami jumpa pekan Nareem yang amat cantik dan bersih. Kami singgah lagi beli air kat Foodworks .Mula-mula nak singgah kedai sewa boot..sebab nak sewa boot Alya..sekali tutup lak.

kedai sewa alatan snow ..Amsyar.masih lagi.lena tidur

Pekan Nareem..lawa kan...

Lepas berehat sebentar kat pekan Nareem...kami teruskan perjalanan...tak boleh bawak laju huhuhu...tu yang jadi lambat tu.

Cekap driver,sekali pun tak sesat .Guna google map je.Kalau aku guna GPS seminggu pun belum tentu sampai lagi hahaha.

View makin lama makin cantik.Kiri kanan view padang rumput dengan saujana mata memandang

Makin jauh..kami  lalui pula pekan kecil dengan rumah-rumah kayu yang comel-comel dan penuh dengan pokok-pokok bunga.

Pemandangan sebenar 50x lebih cantik dari ni , tapi gambar semua blur..ni je yang ok pun.
        Lepas 2 Jam lebih perjalanan,  kereta kami mula mendaki bukit..jalan kecik sangat..dah lah tu tak ada divider.Kiri kanan pokok paku pakis..tapi yang jenis besar-besar.

Kat sini hadlaju 20/30 je.Aduhh...sloww giler...jalan lak bengkang bengkok...Masa kat sini jugak kami lalui cuaca yang pelik dan kelakar.Pernah tak korang kena maacm ni..dalam masa setengah jam..kejap hujan,kejap panas, hujan lagi,  panas lagi..hahahah...sungguh ni, rasanya adalah 10x hujan dan 10x panas sebelum kami sampai ke destinasi.
     Lepas tu yang satu lagi kelakar..kami kejap-kejap turun bukit, naik bukit, turun bukit.. Naik bukit lagi..adehhhh...lagi 10km nak sampai je..turun bukit lak.Tu hubby aku kata...betul ke ni..kalau turun bukit..mana nak jumpa saljinya..dahlah dah nak sampai dah...Memang betul..aku pun  rasa pelik bin ajaib masa tu.Bayang salji pun tak nampak.Sampailah satu tempat kami spot salji.

Masa tu barulah lega sangat-sangat.Dah jumpa salji kat sini..comfirmlah kata atas banyak lagi salji.Oh ye sepanjang perjalanan..tak ada kereta lain yang naik ke Mt Baw-Baw tu.Yang turun adalah tiga buah kereta.Risau gak kalau jadi apa-apa kat tengah hutan tu.Tapi alhamdulillah....semuanya selamat.
      Lagi 3km nak sampai..kami lalui pengalaman lagi menakutkan.Sungguh, kami belum pernah lagi lalui pengalaman yang menakutkan macam ni.Memang berdegup-degup kuat jantung aku masa tu.Dan dalam hati, aku berdoa banyak-banyak moga-moga kami semua selamat.

sambung nanti ye.. :)

1. Subhanallah..cantiknya permandangan...

1. K yanty..cantik sangat kak..tak terasa masa berlalu masa duduk dalam kereta tu..

2. Wa ni buat kakak suspen pulak dah.
    Harap-harap tak ada apalah yg terjadi di Mt Baw-Baw itu.

3. CANTIK SUNGGUH PIC YG WA PAPARKAN XBERKELIP MANDANGNYA...

1. Ha ah kak paridah.sunggu cantik alam ciptaan Allah...

4. Seronok kakak ikuti cerita perjalann wa ni tapi tiba2 sambung pulak.....!

1. He he he....tak larat nk tulis panjang2 kak..

5. Neerim ke Nareem wa...hehe

Percaya betul diaorang pasal isi minyak tu... Saya pun mula2 pelik juga masa first time nak isi minyak di Perth dulu...

Best dapat berguling2 kat salji...

1. Hehehe..salah eja lak..tulah Mie.cam mana ek....mesti ada yang takvbayar tu..

6. Bestnyaaa!! jalan jalan sakan ni..gambar pun nampak cantik dan menarik je..

7. waah ada lagi eh snow.. mmg rezeki..
    mahal sngt nak pegi Mt. buller tu.. ada gak kawan ajak..
    tp diluar budget so bye bye ehehe..

8. As-salam wa..

MasyaALLAH.. indahnya pemandangan dan pengalaman tu.. seronok baca.. tahu2 dah habis he..he. bestnya bercuti ke Melbourne..

9. cantik view kt sana..

apakah pengalaman yg mnakutkan tu..suspens ni..

10. cantik pemandangan nya geram je mcm nk pergi jugak ni

11. cantiknyaaaaa... memang nampak seronok sgt tu... :)

12. Terbayang2 kesejukan kat atas tu....cantiknye bumi ciptaan Allah...kalau ada rezeki teringin gak nak tengok negara orang....hehehe...cepat sikit up n3 sambungan ye dah tak sabo nak baca....kuikuikui

13. Seumur hidup Lya ni x pernh lgi mrasai salji..bestnya

14. Seronoknya WA. Mmg rezeki budak2 tu nak main salji tu. Tapi salji yg kat mt Baw baw tu salji betul atau buatan? Sbb speanjang perjalanan mcm takde salji.

15. alahai cntiknya...
    kalau 50x lg cntik.. mmg cntik lah tu..
    next entry.. x sabar pulk nk baca..
    certakan pengalaman itu..

16. Syoknya jenjalan cari salji... View pun cantik sgt... :D

17. Owh melben.... g winter haritu ke? Skrg dh spring nk masuk summer kan...

Sy x berpeluang pun g mt buller main salji... hihihi

18. Cantiknye view dia...llki mmg cekap drive....;-)

19. in shaa Allah jika ada rezeki ke melbourne pasti cari mt baw baw nih

20. akhirnya cikgu wa...dapat juga saya masuk ke blog cikgu ni
    dah berzaman rasanya tak boleh masuk
    wahh...tau2 aje dah ada dekat australia! bestnya!!
    mimpilah saya nak ke sini...apapun thanks sharing pengalaman
    dapat juga menumpang tengok walau hanya dalam gambo =)

21. waaaauu bestnya dpt tgok salji, tu baru tengok belom pegang, sentuh ..tah mcm mn excitednya hik hikk